Acasă Integritate Inspector de milioane

Inspector de milioane

de ASUM
396 vizualizări

La începutul anului 2022, Autoritatea Națională de Integritate a emis mai multe acte de constatare pozitive în privința unor persoane cu funcții publice și de demnitate publică din raionul Edineț printre care Cuței Vitalie, Igor Nepeivoda, Mariana Odobescu, Banaru Vitalie, Bîzdîga Igor, Bîzdîga Vasile, cel din urmă fiind direcționat către organele de urmărire penală unde încă nu cunoaștem dacă și cum s-a finalizat.

Cum integritatea aleșilor noștri este un subiect de importanță majoră pentru noi, din momentul respectiv și până de curând am monitorizat permanent activitatea ANI să vedem cum evoluează cazurile din Edineț. Și așa a trecut o lună, au trecut două, au trecut trei, poate chiar mai multe…. Nicio informație pe siteul instituției ANI despre activitatea judiciară și nici pe portalul Curții de Apel Chișinău, acolo unde de regulă se pot contesta actele emise de inspectorii ANI. Nedumiriți de ce se întâmplă sau mai bine zis de ce nu se întâmplă, pe la sfârșitul lunii iunie cerem Autorității o listă actualizată a actelor de constatare emise de către inspectorii de integritate aflate pe rolul instanței de judecată, un document lung care la acea vreme figura pe pagina lor oficială, în secțiunea Activitate judiciară, însă care nu conținea informația la zi. Instituția ne răspunde să căutăm pe portalul instanțelor de judecată, însă noi deja cunoaștem acest lucru și tocmai de aceea le-am cerut informația, să ne lămurim ce se întâmplă, de ce întârzie soluționarea cazurilor.

ANI a refuzat să ne furnizeze lista actualizată a actelor de constatare emise de către inspectorii de integritate aflate pe rolul instanței de judecată, iar noi am depus cerere de chemare în judecată. La 19 decembrie curent, Judecătoria Chișinău, sediul Râșcani ne-a dat câștig de cauză în dosarul intentat Autorității Naționale de Integritate (hotărârea nu este definitivă, ci doar etapa de fond). Nu știm cum se va finaliza, însă este un început bun.

Cazul Vitalie Cuței examinat de inspectorul Irina Olărescu

Surpriza vine de la Vicepreședintele ANI, domnul Lilian Chișcă, care în cazul actului de constatare privind conflictul de interese de 1 milion lei în interes personal al consilierului Vitalie Cuței ne comunică așa:

”Cu referire la actul de constatare nr. 261/02 din 20.06.2022, inspectorul de integritate în virtutea dreptului discreționar, conform art. 39, alin. (2) al Legii nr. 132/2016 cu privire la Autoritatea Națională de Integritate, a considerat distonantă aplicarea interdicției în ocuparea funcției publice, precum și adresarea instanței de judecată unei cereri privind constatarea nulității actului administrativ care a fost semnat de către subiectul declarării (în cauză) cu încălcarea dispozițiilor privind conflictele de interese.”

După ce ne-am lămurit cum stau lucrurile și am studiat din scoarță în scoarță Metodologia după care inspectorii se conduc în emiterea dispozitivelor, la 23 decembrie curent am depus și o sesizare la Colegiul Disciplinar al ANI în cazul inspectorului care s-a ocupat de subiectul Vitalie Cuței în care s-a constatat conflictul de interese în sumă de 1 milion lei în interes personal cu persoana juridică Catedrala ”Sfântul Vasile cel Mare” din municipiul Edineț, a întocmit un act cu o serie de încălcări, și nu a mai continuat procedura legală. În viitorul apropriat Colegiul Disciplinar urmează să se expună.

Cinci aspecte grave în opinia noastră au fost identificate și care nu s-au respectat la întocmirea actului.

De exemplu nu a fost sesizat Serviciul Fiscal de Stat pentru încălcarea legislației fiscale (care la rândul ei putea redirecționa cazul către Inspecția financiară), nu a fost transmis cazul către organele de urmărire penală dat fiind mărimea sumei prevăzute de art. 3261 Cod penal, dispozitivul actului nu include încetarea mandatului sau ocuparea funcției publice conform legii, de la rămânerea definitivă a actului prin necontestare inspectorul nu s-a adresat în instanța de judecată pentru anularea Deciziei nr. 1/25 din 08.02.2022 a Consiliului raional Edineț, și în final, în dispozitiv nu a fost menționat dreptul autorului sesizării de a contesta actul respectiv în forma în care a fost publicată (deși în lege este prevăzut că la emiterea actului de constatare, inspectorul de integritate va reține prevederile art. 36 alineat (1) și articolului 37 alineat (4) din Legea 132/2016). De altfel, dacă veți lua la întâmplare 10 acte de constatare veți observa că dreptul autorului sesizării de a contesta un act de constatare nu se reflectă nici în o treime din acestea, deși legea prevede această obligație inspectorului. La 26 decembrie, la câteva ore după ce instituția a recepționat sesizarea noastră disciplinară, ca o coincidență, vedem că ANI a încheiat un Acord interinstituțional de colaborare cu Inspecția financiară în vederea sporirii eficienței în exercitarea atribuțiilor instituțiilor.

Cu privire la celelalte cazuri menționate mai sus, inspectorii au fost foarte indulgenți

”Cu referire la actele nr. 31/30 din 01.02.2022, nr. 97/04 din 04.03.2022, 167/04 din 04.04.2022, inspectorii de integritate nu au aplicat sancțiuni, dat fiind dispozitivului actelor de constatare prin care s-a solicitat numai depunerea declarațiilor de avere și interese personale rectificate. Suplimentar, vă informăm că această prevedere legală a fost abrogată prin Legea nr. 96 din 14.04.22, MO135-140/06.05.2022 art.249 în vigoare din 06.05.2022.”

De ce inspectorii au solicitat doar rectificarea declarației fără aplicarea altor sancțiuni nu este clar.

Multe întrebări dar puține răspunsuri… cine știe câte acte de constatare pozitive dar cu lacune nu au mai ajuns în instanță? de ce nu se respectă metodologia cu strictețe și uniform de către toți inspectorii? de ce în privința unui funcționar/demnitar se aplică sancțiuni iar pentru alții nu? O fi oare corect să nu declari case, terenuri și mașini de lux și să scapi basma curată doar cu depunerea unei declarații rectificate? Credeți că inspectorii s-au ostenit să verifice care dintre aceștia au depus chiar și declarația rectificată în 30 zile de la emiterea actului de constatare? de exemplu în cazul lui Bîzdîga Igor (act din 01.02.2022) și a lui Banaru Vitalie (act din 04.03.2022) niciunul nu a depus declarația rectificată în 30 de zile, deși abrogarea acestei obligații a intrat în vigoare abia la 06 mai 2022. Așa că, în timp ce inspectorii sunt blânzi în acțiunile lor, unii dintre subiecți tratează cu dispreț activitatea ANI și fără a suferi vreo consecință.

Revenim la subiectul integrității și cu alte probleme.

Alte articole

Acest website folosește cookieurile pentru o experiență mai bună. Găsiți mai multe informații pe situl nostru în secțiunea dedicată. Pentru navigare, vă rugăm să vă exprimați acceptul. Accept Află mai multe.