Despre strada buclucașă am aflat la ședința publică a Consiliului municipal Edineț din vara anului 2020, și tot atunci, într-un alt material arătam modul dubios de desfășurare, selecție și votare a întrebării privind străzile propuse spre asfaltare prin Programul de reparație periodică/întreținere a drumurilor publice naționale, locale și comunale (aprobat prin HG nr. 925/2020). În anul 2020, toți banii acordați de Guvern pentru municipiul Edineț prin acest Program au fost direcționați pentru asfaltarea unei singure străzi – Episcop Dorimedont, cu o lungime de 456 m, și, ca să nu bată la ochi ”selecția”, au mai adăugat încă o stradelă de 13 m despre care nici nu s-a adus vorba la acea ședință, în total 1.492.600,00 lei.
Nu ne vom opri acum asupra beneficiarului sau câștigătorului licitației. Beneficiarul este Î.S. ”Administrația de Stat a drumurilor”, iar contractul de antrepriză a fost câștigat de I.P.S. Corsag SRL, însă întreg pachetul de acte de interes public este păstrat cu mare grijă departe de ochii persoanelor interesate.
În continuare vom arăta însă cine și cum și-a rezolvat agenda de interese personale, folosindu-se de funcția de demnitar public pe care o deține.
Ca o scurtă prezentare, pentru cine nu cunoaște zona, pe strada Episcop Dorimedont sunt max. 20 case, toate construite pe sprânceană, amplasate într-un cartier nou, aflat în continuă extindere. Tot pe aceeași stradă, mai exact pe Episcop Dorimedont nr. 2, își are sediul și comunitatea religioasă Catedrala cu Hramul ”Sf. Vasile cel Mare” din cadrul bisericii ortodoxe din Moldova din mun. Edineț, înființată la data de 25.04.2019.
Aceasta este condusă de nimeni altul decât consilierul local Adrian Cotelea, conform datelor publice din Registrul organizațiilor de pe pagina oficială a Agenției Servicii Publice. Interesul pentru această organizație religioasă condusă de domnul Adrian Cotelea, din păcate nu a fost declarat de acesta nici în anul 2019, nici în anul 2020.
Întâmplător sau nu, acesta mai deține și funcția de secretar al Eparhiei de Edineț și Briceni.
Chiar pe pagina oficială a Eparhiei Edineț și Briceni, găsim un mesaj referitor la noua Catedrală din municipiul Edineț în curs de construcție: ”De aceea, Eparhia dorește să construiască o nouă catedrală, mult mai mare şi mai încăpătoare, care include în proiect şi o clopotniță, şi un nou sediu episcopal. Acestea vor fi construite pe terenul acordat în 1999 de Primăria Edineţ, lângă actualul sediu episcopal, pe Șoseaua Bucovinei. Locul noii catedrale deja a fost sfințit de ÎPS Mitropolit Vladimir la 13 noiembrie 2007.”
Menționăm că domnul Adrian Cotelea a acces în funcția de demnitar public la data de 01.11.2019 atât la Consiliul municipal Edineț, cât și la Consiliul raional Edineț.
Dacă vă întrebați care ar fi legătura dintre administrarea comunității religioase Catedrala cu Hramul ”Sf. Vasile cel Mare” pe care dumnealui a înființat-o, postul de secretar de la Eparhia Edineț și Briceni și funcția de demnitar public deținută, vă aducem la cunoștință, în caz că poate nici dumnealui nu cunoaște legea, în conformitate cu art. 15 (2) din Legea 125/2007 privind libertatea de conștiință, de gîndire şi de religie, aceasta prevede că ”Statul nu intervine în activitatea religioasă a cultelor. Cultele religioase şi părțile lor componente se vor abține de la exprimarea sau manifestarea publică a preferințelor lor politice sau favorizarea vreunui partid politic ori a vreunei organizații social-politice.”
Ar fi fost prea frumos să fie așa. Dar nu. În realitate, secretarul eparhial Adrian Cotelea este concomitent și consilier din partea PSRM la Consiliul municipal Edineț, cât și la Consiliul raional Edineț. Cum a fost posibilă această încălcare a legii de incompatibilitate a funcției și mai ales, fără ca nimeni să se autosesizeze, nu se știe. La fel cum nu știm dacă Mitropolia Chișinăului cunoaște despre aceste lucruri, având în vedere că Episcopia Edineț și Briceni aparține de aceasta.
Deși pe pagina Eparhiei de Edineț și Briceni domnul Cotelea figurează ca secretar, în declarația de avere nu sunt înregistrate venituri ca salariat de la organizația dată, ci doar donații bănești consistente de la aceasta. Probabil că încasările Eparhiei de Edineț și Briceni sunt prea mari, iar surplusul se donează către unii privilegiați.
Practic, am putea deduce că Guvernul RM în anul 2020 din aproape toți banii alocați municipiului Edineț pentru asfaltare, în proporție de 97,22% a finanțat asfaltarea străzii Episcop Dorimedont, noul sediu episcopal al Catedralei ”Sf. Vasile cel Mare”. A fost aceasta o încălcare din partea Guvernului sau nu? Asta dacă dorim să respectăm buchea legii mai sus menționate, precum că ”Statul nu intervine în activitatea religioasă a cultelor” sau că ”amestecul neîntemeiat al organelor şi organizațiilor de stat, al persoanelor cu funcție de răspundere în activitatea comunităților religioase, precum şi al comunităților religioase în activitatea organelor şi organizațiilor de stat, a persoanelor cu funcție de răspundere, nu se admite”.
Revenind la argumentele care susțin interesele personale ale consilierului Adrian Cotelea care a votat pentru asfaltarea străzii Episcop Dorimedont din banii guvernului, pe lângă acea Catedrală, domnul consilier Adrian Cotelea mai deține pe aceeași stradă și câteva bunuri imobile – terenuri și casă, unele declarate, iar un teren, inclusiv achiziția acestuia în 2019, nedeclarat…
Deși faptul este consumat, se pare că domnul Adrian Cotelea va beneficia pe termen lung de pe urma influenței votului său în Decizia nr. 7/1 din 15.07.2020 privind selectarea străzii Episcop Dorimedont spre asfaltare, prin crearea condițiilor avantajoase pentru bunurile deținute și administrate de acesta, comparativ cu alte străzi paralele din zonă (exemplu str. Meseriașilor) unde nici pietriș nu există.
Recent, pe 11 august curent, pe agenda Judecătoriei Edineț s-a aflat dosarul nr. 2-20112892-28-3-15092020 privind constatarea ilegalității Deciziei nr. 7/1 din 15.07.2020 de selectare și asfaltare a străzii Episcop Dorimendont prin Programul de reparație periodică/întreținere a drumurilor publice naționale, locale și comunale, cât și a Dispoziției nr. 107/14.07.2020 privind convocarea ședinței ad-hoc a Consiliului municipal Edineț, intentat ca urmare a sesizării noastre de către OT Edineț a Cancelariei de Stat. Dosarul s-a aflat 4 termene consecutive la amânare. Motivul amânărilor – neprezentarea dosarului administrativ de către Primăria municipiului Edineț și Consiliul municipal Edineț, iar la al 5-lea termen s-a dat soluția precum că cererea OT Edineț a Cancelariei de Stat este una neîntemeiată, asta în timp ce asociația a solicitat și a prezentat probele desfășurării ședinței publice din 15.07.2020 către Judecătoria Edineț.
În cele din urmă, sperăm ca autoritățile centrale de la Chișinău se vor autosesiza și vor demara o anchetă, făcând lumină în acest caz.