Acasă Autorități publice Transparența în procesul decizional și practica ei în realitate la Consiliul municipal Edineț

Transparența în procesul decizional și practica ei în realitate la Consiliul municipal Edineț

de ASUM
613 vizualizări

Din vara anului trecut și până acum încercăm să facem respectat accesul cetățenilor la ședințele publice dar și la diferite informații publice, astfel încât aceștia să vadă cum se iau deciziile, cum se respectă legea în procesul decizional (și nu doar), și ce pot face oamenii în general. Vom lăsa câteva concluzii referitoare la interacțiunea cu Consiliul municipal Edineț. Pentru Consiliul raional vom dedica un material special pe acest subiect.

Este pentru a doua oară când înaintăm Recomandări Consiliului municipal Edineț cu privire la unele proiecte de decizii. Încercăm ca unele ședințe să le transmitem public, pentru ca și alți cetățeni să aibă acces la activitatea consilierilor și după caz să participe în procesul decizional, dar și solicităm publicarea proiectelor de decizie în multe cazuri. La prima recomandare, spre exemplu, nu am primit nicio reacție din partea Consiliului municipal. De data asta am fost prezenți și în sală. Ne-am axat pe un proiect de decizie care ne-a atras atenția fiind complex și incomplet și se referea la prescripțiile privind rezultatele inspectării financiare complexe efectuate la Î.M. Apă-Canal Edineț, pentru perioada 01.01.2015 – 31.12.2019.

Prima problemă a fost că unii consilieri au afirmat că nu au primit recomandarea și nu avut suficient timp pentru a face cunoștință cu aceasta. Nu știm dacă unii nu au avut timp, le-a fost greu sau au fost dezinteresați să citească sau pur și simplu au preferat să repetăm informația. Dacă nu am fi fost în sală, probabil că recomandarea trecea neobservată. Recomandările au ca scop înaintarea de propuneri pentru una sau alte probleme, în care cetățenii își expun punctul de vedere, propun soluții și acestea trebuie să fie parte la dosarul deciziei finale, etc. Așa zice legea, cel puțin.

Conform art. 12 (2) din Legea 239/2008 cu privire la transparența în procesul decizionalTermenul de prezentare a recomandărilor asupra proiectelor de decizii va constitui cel puțin 10 zile lucrătoare de la data mediatizării anunțului referitor la inițierea elaborării deciziei sau de la data mediatizării anunțului privind organizarea consultărilor publice. La solicitarea părților interesate, autoritatea publică poate prelungi termenul de prezentare a recomandărilor.”, or, în cazul dat au fost doar 5 zile. Pe viitor vom sesiza toate deciziile adoptate care nu vor respecta termenul legal de consultare publică, așa încât toată lumea să aibă suficient timp cu pregătirea lor. Nici noi poate nu am avut timp ca să facem rost pe îndelete de prescripții și alte materiale necesare, să le citim și să expediem un punct de vedere, dar am făcut un efort și ne-am încadrat, cumva. Asta dacă ne pasă.

Când vorbim de prescripții, ne-am fi așteptat să auzim propuneri cu planuri și măsuri a fi necesare de întreprins pentru corectarea situației, dar singura soluție a consilierului inițiator Bordeniuc Roman a fost doar cea de demitere a administratorului Î.M. Apă-Canal și numirea unui nou administrator interimar, care nici măcar nu era la curent cu această propunerea de numire a sa în funcție, iar despre prezența sa la ședință nici vorbă. Interesantă abordare… Mâine-poimâine se mai trezesc unii în funcție, fără să știe. Ba mai mult, autorul proiectului ne anunța că nu este la curent cu …ce propusese tot el, în timp ce semnase și documentul. Păi ce să mai credem?

Bineînțeles, nu suntem de acord cu managementul defectuos al întreprinderii Î.M. Apă-Canal Edineț, dar în opinia noastră este și vina Consiliului municipal, care în calitate de fondator nu întreprinde toate măsurile de monitorizare regulată, severă și tragere la răspundere conform legii a întreprinderii. Consiliul municipal are jurist care să se ocupe de aceste probleme? Presupunem că da. De atâta timp, stăm și ridicăm din umeri fără a întreprinde nimic concret. Lucrurile mari necesită muncă măruntă.

Mai jos găsiți recomandările noastre pentru acest subiect (video interval 1:24:27 – 1:52:45)

  • Tratarea cu imparțialitate, obiectivitate și egalitate de către fondator (Consiliul municipal) a activității deficitare a tuturor întreprinderilor municipale legat de măsurile întreprinse;
  • Preluarea imediată a interimatului de administrator fie de o persoană cu experiență în domeniu, fie renunțarea la rezilierea contractului de muncă a administratorului actual, cu condiția monitorizării etapizate și regulate de către o comisie sau întreg Consiliul municipal pentru înlăturarea tuturor deficiențelor până la încheierea termenului scadent;
  • A notifica/preaviza despre reziliere/demitere în cazul neîndeplinirii sarcinilor propuse pentru fiecare termen;
  • Modificarea sau sancționarea Consiliului de Administrație a întreprinderii pentru lipsă de activitate;
  • A sancționa membrii Consiliului municipal, în calitate de fondator pentru blocarea și tergiversarea soluționării problemelor de țin de Î.M. Apă-Canal, – exemplu excluderea subiectelor de pe ordinea de zi de la ședința nr. 4/18.06.2021, nesoluționarea prescripțiilor Inspecției financiare din 2020 până în prezent;
  • Luând în considerare că Organigrama Î.M. Apă-Canal Edineț prevede la conducere funcția de Administrator, iar sub conducerea acesteia cea de Director Tehnic și Director Financiar, considerăm necesar pentru înlăturarea deficiențelor de a le declara vacante și de a organiza concurs pentru ocuparea lor, mai ales că în prezent dl Sorocan Vitalie deține o funcție ambiguă – atât de director, cât și de administrator (?);

Alte articole

Acest website folosește cookieurile pentru o experiență mai bună. Găsiți mai multe informații pe situl nostru în secțiunea dedicată. Pentru navigare, vă rugăm să vă exprimați acceptul. Accept Află mai multe.